"Întru răbdarea voastră vă veți dobândi
sufletele voastre." (Luca 21, 19).
"În necazurile (suferințele) voastre, fiți îndelung răbdători! " (Înțelepciunea lui Isus Sirah 2,4)
"În lume necazuri veți avea; dar îndrăzniți Eu am biruit lumea!" (Ioan 16, 33)
Sărbătoarea Înălțării
Sfintei Cruci (14 septembrie) ne readuce aminte an de an de de ceea ce
înseamnă deopotrivă suferință și mântuire. Ne readuce aminte de lupta omului
cu poate cu cei mai mari inamici ai săi: păcatul, lumea și cu sinele (cu eul)
propriu!
Ne este frică să suferim. Ne
este frică și de cea mai mică durere. Unora frigul li se pare cea mai
înspăimântătoare durere fizică, altora durerea de măsea sau o criză de
rinichi. Pentru alții singurătatea văduvia, starea de orfan, poate fi simțită
adesea ca o durere de ordin fizic. Oricum ar fi, suferința nu este pe placul
nostrum, asta e clar!
Ca și creștini știm că pentru a ajunge la Înviere trebuie
să trecem prin povara Crucii, așa cum a făcut și Hristos Domnul. Să ne
lepădăm de sinele nostru, sa ne asumăm crucea și să-I urmăm!
Dar oare este obligatoriu ca toți să suferim? Sau unii
se pot erija? Există oare o cale spre mântuire fără suferință?
Un părinte, Seraphim Rose (1934 – 1982), spunea:
"Noi, cei ce ne
numim creștini, nu trebuie să așteptam nimic altceva decât să fim răstigniți.
Căci a fi creștin înseamnă a te răstigni, în aceste vremuri si în oricare
alte vremuri, de când Hristos a venit întâia data. (...) Și trebuie să fim
răstigniți la vedere, în ochii lumii, căci împărăția lui Hristos nu este din
această lume, și lumea nu o poate primi, și nu o poate primi nici măcar un
singur reprezentant al ei, nici pentru o singura clipă.”
Ce-o fi însemnând
această răstignire pentru noi cei de astăzi?
Sfinții Părinți spun
că suferința vine din lipsa plăcerii. Suferim pentru că vrem să trăim o stare
continuă de gustare a plăcerii, și când acest fenomen este întrerupt, din
diferite motive, apare durerea, sau întristarea după momentele în care eram
obișnuiți cu gustarea plăcerii.
Deși suntem foarte
mândri și egoiști încercăm uneori, cu ajutorul lui Dumnezeu, în relațiile cu
cei din jur să ne dăm mai puțină importanță nouă înșine și mai multă
celorlalți. Această atitudine, pe care am învățat-o din Evanghelie, ne ajută
de multe ori să scăpăm de suferință, pentru că din punct de vedere moral ne-am
plasat pe o poziție pe care știam că o să suferim și ne pregăteam pentru
asta. Eram împăcați cu ideea și parcă de fiecare dată prindeam curaj să
rezistăm, și ceream ajutor lui Dumnezeu. Plasându-ne pe o poziție care nu
incomoda pe ceilalți, ba dimpotrivă, îi favoriza, nu aveam concurență, nu ne
era frică de o suferință ulterioară, ci acceptam direct suferința maximă pe
care o puteam obține în acea postură în grup. Acest lucru ne dădea liniște și
scăpam de frica aceea: „dacă o să fiu
eu cel care...”. Scăpam de amenințarea cuțitului la gât și eram mai
liniștiți!
Din punct de vedere
psihologic se poate afirma că aceste gen de comportament te ajută să te
plasezi pe poziția în care vei obține minimul de plăcere cu minimul de
frustrări... prin urmare și un minim de suferință, dacă ne gândim că
suferința este de fapt durerea care provine din neîmplinirea dorințelor
(nevoilor) proprii și personale.
Dacă te auto-propui
primul, pentru a avea cele mai mari beneficii într-un grup, atunci te plasezi
pe poziția în care vei obține maximul de plăcere dar și cu maximul de
frustrări, frustrări provenite din teama că cei din jur nu-ți vor confirma
poziția și vei ajunge până la urmă să beneficiezi de mai puțin sau chiar
deloc.
Dacă suntem puțin
atenți la ce se întâmplă în lumea noastră vom observa că acolo unde este
ciolanul acolo sunt și câinii. Unde sunt beneficii și o vacă de muls acolo e
mare concurență. Unde se fac bani repede și beneficiile vin pe termen scurt,
acolo trag majoritatea oamenilor. Unde-i chin, suferință, muncă, trudă,
stres, beneficii pe termen lung, acolo vin puțini sau deloc. Un părinte din
Muntele Athos întrebat dacă are liniște și dacă se poate ruga el a răspuns
ceva de genul: „În sărăcie nu te
deranjează nimeni”. Dacă n-ai nimic valoros care să-i atragă
pe ceilalți, atunci nu vei fi deranjat și nici luat la ochi.
Dacă vrei prin
atitudinea ta bani, funcții înalte, câștiguri politice, mărire , dacă ai
influențe asupra maselor de oameni, sau poți în vreun anumit fel aduce
beneficii altora, atunci cu siguranță vei avea concurență și vor vrea și
alții o felie din tortul tău. Poziționându-te astfel poți lesne să ajungi la
suferință, neobținând ceea ce ți-a propus.
În general lumea caută
cele materiale și aici se dă toată bătălia, și e normal că din această
„luptă” cei implicați să iasă răniți și suferind.
Cu cât acorzi mai
puțină importanță celor materiale și mai multă celor duhovnicești cu atât vei
fi mai puțin interesant pentru lume, și vei ieși mai puțin rănit din
această luptă.
Astfel Crucea pe care
trebuie s-o purtăm toți pentru a ajunge la Înviere nu este altceva decât
lepădarea de sine și de cele materiale, sau încercarea continuă de a obține
bucurie din cele duhovnicești, din relația cu Dumnezeu și cu semenii.
Presupunând că există
o cale spre mântuire cu minim de suferință, acea cale este chiar viața trăită
fără a pune preț pe cele materiale, dar raportându-ne mereu la poruncile
Mântuitorului Hristos.
Dacă ne este frică de
Cruce, să ne răstignim egoismul! Și mândria! Și slava deșartă!
Putem scăpa oarecum de
suferință, transformând Crucea lui Hristos în renunțare la toate cele ale
lumii! Și mai ales la păcat, în toate formele lui!
În Tradiția Bisericii
Ortodoxe Crucea este de fapt asceză, dezpătimire, luptă pentru a lepăda
păcatul – ca singur responsabil pentru suferință. Păcatul ne face egoiști și
ne poziționează pe postura psihologică în care să așteptăm maximul de
plăcere.
Smerenia dimpotrivă, te apropie de
Dumnezeu. Smerenia
este prima treaptă a drumului spre adevăr, spre libertate. Sensul vechi al
cuvântului smerenie ( etimologia
cuvântului vine de la slavonul „mera” care înseamnă „măsură”) este „a reveni la adevărata măsură”, „a
deveni ceea ce eşti cu adevărat”. A fi smerit înseamnă a cunoaşte adevărul
despre tine însuţi, a-ţi cunoaşte măsura.
A ne smeri înseamnă a cunoaşte cine suntem! Suntem OAMENI, creați
după chipul și asemănarea lui
Dumnezeu și înzestrați cu iubire, cu puterea de a ierta, cu speranță, cu
credință pentru care raiul nu este o himeră ci o realitate și scopul suprem
al vieții!
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu