În
ultima perioadă a vieții, mai ales, gîndul unei comunități creștine l-a urmărit
pe Valeriu
Gafencu (1921 – 1952), cel care avea să fie numit Sfântul
închisorilor, de către Nicolae Steinhardt (1912 - 1989) - ambii
contemporani ai multora dintre noi. Prin harul care s-a sălășluit în sufletul
său, a ajuns la o concepție creștină integrală, capabilă să înțeleagă foarte
nuanțat rostul creștinismului în lumea de azi și implicit al viețuirii și
conviețuirii creștine.
Prin
urmare, a încercat să definească cu ajutorul unor principii, temeiurile și
năzuințele unei comunități spirituale. Aceste temeiuri, năzuințe și principii, exprimă sintetic o gîndire
limpede, clară și oarecum vizionară, fiind temelii nemincinoase atît ale
urcușului duhovnicesc personal al fiecăruia, (viețuire creștină) dar, mai ales,
ale oricărei împreună lucrări spirituale (conviețuire creștină).
Astfel,
temeiul de bază al unei astfel de comunități spirituale este elita creștină.
A fi elită creștină
Ø A fi elită creștină însemnă ca din dragoste pentru
Dumnezeu să ucizi tot răul din tine și să urăști tot răul în afară de tine, iar
din dragoste pentru oameni să porți crucea lui Hristos zi de zi și să îți pui
viața pentru mîntuirea lumii.
Ø A fi elită creștină însemnează a cîrmui corabia lumii
spre Hristos, urmîndu-i lui. Lumea văzînd exemplul acestei vieți, să consimtă
a-I urma lui Hristos și astfel ... „toată
viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm” conform îndemnului liturgic.
Elita harică se impune prin
exemplul bun în trăire și prin consimțirea poporului, pe când exemplul rău
nimicește tot
Dorința supremă și
aspirația elitei creștine este dobândirea Învierii și astfel
Năzuim spre Înviere, prin
faptul că:
Ø Vrem să aducem ( sau să readucem ) neamul la Biserică
pentru a ne împăca (sau reconcilia) cu Dumnezeu.
Ø Vrem să creem în familie, în școală, în lume ( în
general ) o educație și o cultură creștină pentru desăvîrșirea omului, care să
adune toate energiile creatoare omenești în slujba omului și implicit a lui
Dumnezeu.
Ø Vrem să formăm omul nou, născut din nou din Dumenezeu (
prin Taina Sfântului Botez ) și din ( și prin ) strădania lui personală.
Ø Vrem să înfăptuim împărăția lui Dumnezeu pe pămînt cu
ajutorul Duhului Sfînt, luptînd împotriva forțelor satanice, oculte, etc.
Ø Vrem să trăim într-o comunitate creștină care să dea
unitate în diversitatea formelor vieții și care să smulgă pe om din suferința
morală și fizică. Prin omul nou s-ar da expresie creștină, prin conținut și
formă, tuturor problemelor omenești din toate timpurile.
Posibile principii
de viețuire creștină
Ø Principiul
dragostei: supunem întru totul iubirea noastră iubirii lui
Dumnezeu și în ea ne iubim unii pe alții.
Ø Principiul
cinstei sufletești: Suntem
nepărtinitori, recunoscînd fiecăruia ce este al lui. Cunoscînd toată uneltirea
duhului rău, alegem cu înțelepciune lupta cinstită în care și cei ce cad sunt
biruitori.
Ø Principiul
educației: Zi de zi mă lepăd tot
mai mult de omul cel vechi ca să mă desăvîrșesc în cel nou. Nu eu, ci Hristos trăiește în mine!Ø Principiul
rugăciunii: Însoțim
întreaga noastră viață cu rugăciunea, particulară și în Biserică.
Ø Principiul
unității: Unde sunt doi, sau trei
sau mai mulți, una suntem. Un dușman dintre noi este mai periculos decît o mie
din afară. Dragostea ce ne unește este mai puternică decît orice ar putea să ne
despartă.
Ø Principiul
ascultării: Supunem întru totul
voia noastră către Dumnezeu, ascultători făcîndu-ne pînă la moarte, urmându-i
astfel Mântuitorului care “s-a făcut
ascultător până la moarte și încă moarte pe cruce”! Unde sunt doi, unul ascultă. Ascultarea duce Biserica
la biruință.
Ø Principiul
libertății: În Hristos cunoaștem
libertatea sufletească și de acțiune neprihănită, plină de înțelepciune și de
îndrăzneală. Libertatea în adevăr respectă ascultarea, înfrumusețează unitatea,
mărește simțul răspunderii.
Ø Principiul
comunității: Unul întregește
ceea ce lipsește celuilalt, astfel ca nimănui să nu-i prisosească și nimănui să
nu-i lipsească. Forma ideală o ating cei ce dăruiesc totul, în smerenie.
Încadrînd astfel interesele personale interesului general, tindem către o
armonie universală. Dăruind vei dobândi!
Ø Principiul
jertfei permanente: Muncim și
jertfim pînă la moarte, avînd în față realitatea și bucuria mîntuirii
Ø Principiul
cunoașterii: Cunoștem tot ceea
ce poate fi cunoscut și stăpînim tot ceea ce poate fi stăpînit spre folosul,
înălțarea și mîntuirea omului. Cercetăm totul ca din toate să alegem ce e bun.
Călugării care erau sub
ascultarea Sfântului Pahomie cel Mare (292-346), părinte al pustiei şi
întemeietor al monahismului
de obşte, erau obligați să învețe Evanghelia pe dinafară, pentru a avea fără
încetare legile lui Hristos prezente în
minte, ca într-o carte deschisă permanent în fața ochilor sufletești; astfel
ele se întipăresc în sufletul lor, lucrare ce le permitea să le împlinească cu
mai multă ușurință și exactitate. Sfântul Serafim din Sarov (1759-1833)
zicea: ,,Trebuie să ne obișnuim sufletul să înoate, dacă se poate spune
așa, în legea Domnului, pe care trebuie să o luăm de călăuză pentru viața
noastră”.Zaheu şi casa lui poate constitui un model de vieţuire creştină. Jurnalul fericirii, al lui Steinhardt, e un manual practic de gândire și viețuire creștină. Petre Țuțea (1902 – 1991) spunea că „Fără Dumnezeu omul rămâne un biet animal raţional şi vorbitor, care vine de nicăieri şi merge spre nicăieri.”
Cercetînd Evanghelia, și aplicând învățăturile în faptă, în cuvânt și în gând, omul va fi următor și împlinitor al voii Domnului și în puțină vreme Evanghelia îl va face să treacă de la pruncia spirituală, la maturitatea spirituală în Hristos. Atunci va deveni acel bărbat fericit, „care n-a umblat în sfatul necredicioșilor și în calea păcătoșilor nu a stat și pe scaunul păcătoșilor n-a șezut; ci în legea Domnului e voia lui și la legea Lui va cugeta ziua și noaptea. Și va ca un pom răsădit lângă izvoarele apelor, care rodul său va da la vremea sa și frunza lui nu va cădea; toate câte va face vor spori (Ps. 1, 1-3).
Sfântul Duh îi învață pe
adevărații slujitori ai lui Dumnezeu, pe acei oameni pe care Dumnezeu i-a ales,
spunându-le : ,,Luați aminte, poporul meu, la legea mea, plecați
urechile voastre spre graiurile gurii mele” (Ps.77, 1).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu